Extern marknadsavdelning

Att rekrytera en kompetent marknadsavdelning är dyrt. Det kan också vara svårt att veta när i tiden det är dags att satsa fullt ut. Inom marknadsföring finns det många områden som behöver täckas för att du ska kunna få ut mest bang for the buck i dina satsningar. Marknadsföringens uppgift är att så, så att säljarna kan skörda. Det är ett långsiktigt arbete som kräver kontinuitet och görs det inte på rätt sätt kan det stjälpa mer än det hjälper. Det räcker oftast inte att bara göra ett inlägg på Facebook eller att köpa en enstaka annons i en lokaltidning. Men vem har koll på allt det här på ditt företag så att ni kan jobba smart?

Ditt varumärke – Vilka är ni? Hur ser ni ut? Hur når ni ut? För att du ska uppfattas på det sätt du vill måste du walk the talk. Här behöver du någon som kan hjälpa dig definiera ditt varumärke och omsätta det till handling, så väl internt som externt. Du behöver någon som vet hur en sådan process går till på bästa sätt. Jobba smart helt enkelt.

Ert visuella uttryck – hur ser ni ut egentligen? Sänder ni de signaler ni vill att företaget ska sända, och stå för? För att se snygg ut behöver du en duktig grafisk producent som gör snygga grejer.

Din marknadsplan – Vad ska ni lägga pengar på? Och när? Och varför? Du behöver någon som vet hur en process för ett strategiskt marknadsarbete går till. Och som har koll på vilka möjligheter det finns i alla olika kanaler.

Och sen kommer det konkreta genomförandet:

Mässor och event – det är dyrt att vara med på mässor. Här behövs en riktigt duktig projektledare som har gjort mässor förr och vet vad man behöver tänka på. Du behöver sticka ut på en mässa, annars slänger du de investerade pengarna i sjön. Använd dig av någon som vet vad hen gör.

Webben – ditt digitala skyltfönster. Det går inte att inte vara digital om man ska stå sig i konkurrensen och din webbsida är det som alla tittar på. Har du koll på dina besökare genom Google analytics? Har ni optimerat för Call to action på webbsidan? Sänder sidan de signaler som den ska? Det är mycket att tänka på när det gäller en webbsida, så väl om du ska piffa upp en befintlig som när du bygger en ny. En webbsida kan kräva ett helt team av olika kompetenser.

Digital marknadsföring – Det är en djungel. Facebook, Instagram, LinkedIn…Mycket att hålla reda på. Var ska vi synas och hur gör man? Vore det inte skönt att ha tillgång till någon som har koll på allt det här?

Överväldigande? En lösning är att outsourca din marknadsavdelning, att helt enkelt ta hjälp av en annan marknadsavdelning där du får precis det du behöver, när du behöver det och kompetens inom alla discipliner. Vet du inte var du ska börja? Hör av dig till oss för ett första möte så berättar vi mer om vad vi kan göra för dig och ditt företag i rollen som din marknadsavdelning. Vi hjälper dig att jobba smart, bli snygg och tänka strategiskt med din marknadsföring.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.