Den nya köpprocessen

Köpprocessen ser annorlunda ut idag mot vad den gjorde för några år sedan. Kundernas köpresa har förändrats från att kontakta säljaren redan i uppmärksamhetsfasen, till att göra research på egen hand. Oftast pratar den potentiella kunden inte ens med någon på företaget förrän den är redo att köpa – alltså när kunden befinner sig i beslutsfasen.

Ett exempel – Du vill köpa en cykel

Vad är det första du gör när du har bestämt dig för att du behöver en cykel? Drygt 93 %googlar efter en produkt eller tjänst innan de köper den. När du googlar på produkten, i det här fallet cykeln, så tar du också reda på vilka egenskaper du faktiskt vill att din cykel ska ha. Krav och sök på specifika egenskaper kommer många gånger före varumärket som faktiskt kommer i andra hand idag. Genom detaljerade sökningar och val leds du vidare till din drömcykel. Om du inte gör köpet direkt på nätet så kanske du googlar vilken butik i närheten som säljer just den cykeln. Om ingen cykelaffär i närheten säljer just den här cykeln beger du dig till en annan cykelaffär. När du väl kommer dit så vet du precis vilken cykel du vill ha och vilka egenskaper den ska ha. Du är redo att köpa – du befinner dig i beslutsfasen. För några decennier sedan såg det annorlunda ut. Då tog man sig direkt till närmsta cykelbutik och tog kontakt med en butikssäljare för att få hjälp. Kontakten med företaget togs alltså redan i uppmärksamhetsfasen.

Hur påverkas företaget av den förändrade köpprocessen?

Du som är företagare behöver få dina potentiella kunder att inse att de behöver en cykel. Hur gör du det? Du hjälper dem att förstå vikten av att ha en cykel och guidar och hjälper dem sedan till rätt köp. Hur då? Det gör du exempelvis med blogginlägg, vlogginlägg, Youtube och andra digitala kanaler. Här kan du skapa innehåll som attraherar både dina potentiella kunder men också dina existerande kunder – så att du blir företaget de återvänder till om och om igen. Du skapar innehåll som skapar mervärde. Om vi fortsätter på cykel-spåret kan det exempelvis vara innehåll som pratar om hur bilar påverkar miljön, tips på Österlens bästa cykelvägar eller guider som när kunden väl har köpt sin cykel hjälper dem att ta hand om den på bästa sätt. Hela tiden leder du dina potentiella kunder in till din hemsida och hjälper dem vidare till köp.

Tips på hur du som företag kan få dina potentiella kunder att hitta dig:

  • Ta reda på var dina potentiella kunder finns och hur de beter sig. Det gör du genom att analysera din målgrupps internetbeteende.
  •  Syns där din målgrupp vill hitta dig. Det gör du också genom att analysera din målgrupps internetbeteende. Sätt upp en strategi och sätt igång.
  • Gör det så enkelt som möjligt för kunden att köpa. Ta reda på vad målgruppen vill ha och bygg en köpstark hemsida.
  •  Presentera dina produkter eller tjänster i detalj. Igen, du vill göra det så enkelt som möjligt för dem att köpa.
  • Ge dina potentiella kunder och existerande kunder mervärde på din webbplats. Fyll din webbplats med innehåll som attraherar din målgrupp och som ge dem ett mervärde.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.