Marknadsavdelningens uppgift är att skapa leads åt säljavdelningen!

Här kommer en väldigt enkel och kortfattat förklaring till hur jag tänker:

Jag har tidigare skrivit om “den nya köpprocessen” och hur köparna idag själva gör research innan de själva tar kontakt med, eller blir kontaktad av en säljare.

Marknadsavdelningens uppgift är att skapa content som får potentiella och existerande kunder att inse ett behov och att sedan agera på det. Hängde ni med? Så här då:

  1. Företag X säljer cyklar
  2. Marknadsavdelningen på Företag X skapar och producerar content till sina målgrupper om varför de borde ha en cykel och tillbehör: ”Bli en miljöhjälte du också”, ”Stockholms bästa cykelvägar”, ”Hjälm -bäst i test” osv.
  3. All content produceras med målen att:
    – generera trafik till hemsidan.
    – generera kvalitativa leads som säljarna sedan kan agera på. (Läs mer om vad ett lead är här).
  4. Säljarna på Företag X tar kontakt med leadsen för att sedan göra affär.

Viktigt! För att Säljarna och personalen på marknadsavdelningen ska tala samma språk är det av enorm vikt att ha gemensamma strategimöten och uppföljningar. Säljarna ska hela tiden veta vad för contentkampanj som är aktuell och marknadsavdelningen ska kontinuerligt stämma av med säljavdelningen så att rätt leads levereras.

Lycka till!

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.