Social Selling
– Varför då?

56% av alla internetanvändare använder dagligen någon social plattform

74% av alla internetanvändare använder Facebook

53% av alla internetanvändare använder Instagram

30% av alla internetanvändare använder LinkedIn

Med andra ord så befinner sig väldigt många människor ute på sociala medier. Varför inte möta dina potentiella kunder där de faktiskt finns? Det faktum att 9 av 10 högt uppsatta beslutsfattare helt enkelt inte svarar på kalla kontakter längre gör beslutet att börja med Social selling ännu lättare.

Social selling betyder helt enkelt att vara social, nätverka och interagera på sociala plattformar med potentiella eller befintliga kunder! Många av dina kunder finns på de sociala plattformer där du håller till så det är helt enkelt upp till dig att visa vad du kan och ta kontakt. Hur gör jag det? Du skapar och delar innehåll som är intressant för kunden samt startar en dialog kring det. På så vis stärker du ditt personliga varumärke samt synliggör din och företagets kompetens bland potentiella och existerande kunder.

Tänk på att bakom varje produkt och tjänst står en person.

5 tips på hur du lyckas med social selling:

  1. Lär känna din kund!  Vilka behov och problem har de?
  2. Visa vad du och ditt företag kan göra för kunden! Skapa innehåll som attrahera din kund och som löser kundens problem.
  3. Var kontinuerlig! Lägg ut ditt inlägg samma dag och tid varje vecka.
  4. Tagga kontakter du vill nå eller tipsa kontakter om innehåll!
  5. Ge inte upp, det tar lite tid innan personer i ditt nätverk får upp ögonen för dig!

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.