Vad är ett lead?

Det råder lite delade meningar om vad ett lead är. Jag tycker dock Wikipedias förklaring stämmer in mycket bra, i alla fall hos oss på IRMA: ”Ett lead är en kontaktperson som på något vis har interagerat med ett erbjudande genom att visa intresse för en produkt, tjänst eller det sälj- eller marknadsföringsmaterial som har producerats”

Egentligen spelar det inte så stor roll hur den rätta termen låter, det viktiga är att sälj- och marknadsavdelningen är överens om och har full förståelse för vad ett lead är inom företaget. Hur vet man då det och hur gör man? Enkelt förklarat handlar det om att den potentiella kunden lämnar ifrån sig någon form av kontaktingång (mailadress, telefonnummer etc) på t ex hemsidan eller i sociala medier som säljarna sedan kan arbeta vidare med. Ett exempel:

  1. Företag X säljer bilar och har gjort en annons på en digital nyhetssajt om deras nya superdupa häftiga premiummodell som lanseras i höst och som du bara måste ta del av.
  2. Den potentiella kunden klicka på annonsen och kommer in på Företaget Xs hemsida.
  3. På hemsidan kommer kunden till ett formulär där denne ska lämna sin mailadress om den vill veta mer om den superdupa häftiga premiumbilen som lanseras i höst.
  4. KLART! Företag X har fått ett lead – dvs en potentiell kund som har visat sitt intresse och som har lämnat ifrån sig en kontaktingång. Säljarna kan arbeta vidare med den potentiella kunden och det leder förhoppningvis till affär!

Content som leder till lead (lead generation) kan produceras i vilka medier som helst – där din målgrupp finns såklart. Du kan välja om du vill hänvisa till hemsidan eller om du vill att den potentiella kunden lämnar ifrån sig sin mailadress eller telefonummer i tex konversationen i LinkedIn för att få ta del av innehållet.

Hur börjar man?

  1. Sälj- och marknadsavdelningen sätter sig tillsammans och går igenom contentplanen och vad det är målgruppen/-erna faktiskt vill ta del av.
  2. Avdelningarna kommer tillsammans överens om vad som är ett lead, hur leadsen ska samlas in och när säljarna ska ta vid.
  3. Marknadsavdelningen skapar leadsgenererande content, producerar det i givna kanaler och leder till rätt leadsingång.
  4. Säljavdelningen tar vid enligt överenskommet och arbetar vidare med den potentiella kunden.

Det är viktigt att kontinuerligt göra uppföljning och att sälj- och marknadsavdelningen alltid talar samma språk.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.