Lär känna din kund genom datan!

Idag pratas det dagligen om vikten av att känna sin kund, förstå personen bakom kunden och kunna sin målgrupp. Tro mig, det har alltid varit lika viktigt – dock har det aldrig varit lika enkelt som det är idag.

Idag har vi tillgång till oerhört mycket mer information än vi hade för några år sedan. Med hjälp av analys- och statistikverktyg samt lite tankeverksamhet kan du på ett rätt enkelt sätt få fram hur din person tänker, tycker och känner och på så vis ta fram vilket budskap och erbjudande personen attraheras av.

Hur går man då tillväga? Nedan är tips för en bra och enkel start:

  1. Du vet redan mycket mer än vad du tror! Skriv ner dina befintliga kunder och börja kategorisera: Demografi, geografi osv. Vem är personen bakom titeln?
  2. Se till att Google Analytics är påkopplat på webbplatsen!
  3. Analysera aktiviteterna i era sociala kanaler! Vilka inlägg får mest interaktion? Är det någon skillnad på interaktionerna? Vilken tid är det mest aktivitet osv?
  4. Analysera trafiken! Varifrån kommer trafiken? Är det någon kanal som går bättre än någon annan? Vilket inlägg har gett mest trafik? Hur ser demografi, geografi osv ut i Analytics.

Återkoppla gärna till mig om hur det går och hör av dig om du har några frågor.

Lycka till!

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.