Ditt digitala skyltfönster – 5 tips för din webb

Att bygga en webbsida är inte svårt – den riktiga utmaningen är att optimera den och driva in rätt trafik. Tänk dig att din webbsida är ett digitalt skyltfönster för ditt företag. Du kan pynta jättefint, men om det inte leder till försäljning behövs en förändring.

Här följer 5 tips på hur du optimerar din webb:

1. Syfte 

Vilket mål och syfte har du med din webbsida? Definiera målen genom att fråga dig själv vad du vill få ut från din potentiella kund. Vill du att de ska köpa något, kunna ta del av information eller kontakta dig? Fokusera på ditt mål och syfte från start och låt det genomsyra varje steg för att skapa en röd tråd genom webbplatsen.

2. Målgrupp

När du har satt upp mål för vad du vill åstadkomma med din webbsida behöver du definiera din målgrupp. Se till att förstå hur din potentiella kund beter sig online för att driva in rätt trafik på din webbsida. Vad kan du göra för att motsvara kundens förväntningar och tillfredsställa deras behov?

3. Innehåll

Innehållet på din webbsida är A och O och ska baseras på din målgrupp. Det är viktigt att ha pricksäkra rubriker och tydliga uppmaningar om hur din kund ska gå vidare för att ta del av ditt företag. Information, meny och navigation måste alltså vara tydlig oavsett vilken del av webbsidan du befinner dig på.

Att ha ett starkt innehåll och tydliga mål spelar dock ingen roll om ingen hittar till din sida. Du får din målgrupp att hitta webbsidan genom ett väl genomarbetat SEO-arbete (sökmotoroptimering). Då blir den blir synlig för sökmotorerna, som till exempel Google, och hamnar högre upp bland sökresultaten. Håll utkik efter kommande inlägg mer ingående om detta.

4. Design

Webbsidans design är den visuella vägledaren. Den är en avgörande faktor för kundupplevelsen och ska vara anpassad efter den identifierade målgruppen. Färger, placering av knappar och olika storlek på texten hjälper kunden att navigera på din webbsida. Utseendet ska såklart också spegla hur du vill att ditt företag ska uppfattas.

5. Uppföljning

När målgruppen är identifierad och innehåll och design är satt kan det vara lätt att luta sig tillbaka, men det är nu den riktiga utmaningen börjar. Att hålla trafiken vid liv och ständigt optimera sidan är inget du borde förbise. Några sätt att generera mer trafik är till exempel genom att länka till webbsidan från andra plattformar där målgruppen är aktiv, eller att implementera en bra sökmotoroptimering. Det som dock skapar merförsäljning är rätt konvertering, alltså att få dina besökare att köpa din produkt, ta del av din information eller kontakta dig genom webbsidan.

Bonustips

Ett ytterligare tips är att koppla på google analytics redan från start för att mäta din trafik. Då har du full koll från början om vad som fungerar bra och vart det finns förbättringsmöjligheter.

Vill du ha hjälp att förbättra din webbsida är du varmt välkommen att kontakta oss så berättar vi gärna mer!

Fortsätt läsa