Extern marknads­avdelning

Att rekrytera en kompetent marknadsavdelning är dyrt. Det kan också vara svårt att veta när i tiden det är dags att satsa fullt ut. Inom marknadsföring finns det många områden som behöver täckas för att ni ska kunna få ut mest bang for the buck i era satsningar. Marknadsföringens uppgift är att så, så att säljarna kan skörda. Det är ett långsiktigt arbete som kräver kontinuitet och görs det inte på rätt sätt kan det stjälpa mer än det hjälper. Det räcker oftast inte att bara göra ett inlägg på Facebook eller att köpa en enstaka annons i en lokaltidning. Men vem har koll på allt det här på företaget så att ni jobbar smart?

Vilka delar ingår i marknadsföringen?

Varumärket – Vilka är ni? Hur ser ni ut? Hur når ni ut? För att ni ska uppfattas på det sätt ni vill måste du walk the talk. Här behöver ni någon som kan hjälpa er definiera varumärket och omsätta det till handling, så väl internt som externt. För att jobba smart behöver ni någon som vet hur en sådan process går till på bästa sätt.

Visuella uttrycket – Hur ser ni ut egentligen? Sänder ni de signaler ni vill att företaget ska sända, och stå för? För att se professionell ut behöver företaget en duktig grafisk producent som gör snyggt material.

Marknadsplanen – Vad ska ni lägga pengar på? När? Och varför? Ni behöver någon som vet hur en process för ett strategiskt marknadsarbete går till och har koll på vilka möjligheter det finns i olika kanaler.

Det konkreta genomförandet:

Mässor och event – Det är dyrt att vara med på mässor. Här behövs en riktigt duktig projektledare som har gjort mässor förr och vet vad ni behöver. På en mässa behöver ni sticka ut, annars slängs de investerade pengarna i sjön. Använd någon som vet vad hen gör.

Webben – Företagets digitala skyltfönster. Det går inte att inte vara digital om ni vill sticka ut – och din webbsida är det första intrycket du gör. Har ni koll på era besökare genom Google Analytics? Har ni optimerat för att besökaren ska utföra en handling på webbsidan? Sänder sidan de signaler ni vill? Det är mycket att tänka på när det gäller en webbsida, så väl om du ska piffa upp en befintlig eller bygga en ny. En webbsida kräver ett helt team med olika kompetenser.

Digital marknadsföring – Det är en djungel. Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok…Mycket att hålla reda på. Var ska ni synas och hur gör ni för att arbeta hållbart? Vore det inte skönt att ha tillgång till någon som har koll på allt det här?

Marknadsföring kan kännas överväldigande. En lösning, som tar er en lång bit på vägen, är att outsourca marknadsavdelningen. Ni tar helt enkelt hjälp av en annan marknadsavdelning där ni får precis det ni behöver, när ni behöver och kompetens inom alla discipliner.

Vill du läsa mer om marknadsföring? Läs våra andra artiklar här.

Vet ni inte var ni ska börja? Hör av er till oss eller fyll i formuläret för ett första möte så berättar vi mer om vad vi kan göra för dig och ditt företag i rollen som marknadsavdelning. Vi hjälper er att jobba smart, effektivt och framstå som professionell i marknadsföringen.

    Relaterade artiklar