Börja direkt
Registrera dig på Google My Business – genom att göra det förbättras er lokala SEO och ni syns i sökningar på Google och Google Maps. Där visas företagsnamnet tillsammans med information som kontaktuppgifter, adress, bilder och öppettider. Google My Business gör det även möjligt för kunder att lämna ett omdöme, vilket ger trovärdighet.
Korrekta kontaktuppgifter överallt – använd samma information överallt där ert företag syns. Det gör att ni rankar högre i sökmotorerna.
Använd lokala nyckelord – Inkludera geografiska platser (stad, område, postnummer) i dina nyckelord på webbplatsen, både i texten och i metadata (titlar, meta-beskrivningar, rubriker). Tänk på vad dina kunder söker efter, exempelvis “snickare i [stad]” eller “pizzeria nära [område].”
Använd Schema Markup – Det är en kod du implementerar på din hemsida för att säkerställa att Google samlar in korrekt information, perfekt för lokal SEO. Yoast SEO är ett plugin som hjälper dig att implementera den koden på din webbplats utan att behöva skriva den själv.
Omdömen – Ge din kund möjligheten att ge ett omdöme företaget och använd dig av dessa. Sökmotorer älskar omdömen och det får er webbplats att ranka högre. Förutom omdömen på Google Maps kan ni även använda andra sajter som exempelvis Trustpilot. Glöm inte att svara på de recensioner ni får, både bra och dåliga. Det ger en större trovärdighet för företaget och ni rankar högre upp tack vare er lokala SEO.
Vill du lära dig mer om SEO? Du kan läsa våra andra artiklar här.
Glöm inte bort lokal SEO
Att jobba med lokal SEO vinner du på. Det finns massvis av olika sätt att göra det på. Nu har ni fått information för att börja, och med några smarta strategier kan ni förbättra er lokala närvaro direkt.
Sammanfattningsvis gör Lokal SEO det möjligt att nå ut till kunden, samtidigt som ni får ett bra rykte med omdömen. Ett starkt rykte i lokal SEO gör att ni både blir mer synliga och får förtroende från potentiella kunder. Det handlar om att vara där kunderna söker efter er, inte överallt – genom att koncentrera er på att synas med rätt information, på de rätta platserna. Att synas på exempelvis Google My Business, lokala kataloger och branschspecifika plattformar kan ge er ett stort försprång.