Hur du börjar jobba med lokal SEO
- Registrera dig på Google My Business – genom att göra det syns ni i sökningar på Google och Google Maps tillsammans med information som kontaktuppgifter, adress, bilder och öppettider. Google My Business gör det även möjligt för kunder att lämna ett omdöme, något som ger trovärdighet.
- Se till att kontaktuppgifter stämmer överallt – att använda samma information på hemsidan och andra platser där ditt företag visas är positivt för sökmotorer, då rankas ni högre.
- Använd Schema Markup – Det är en kod du implementerar på din hemsida för att säkerställa att Google samlar in korrekt information. Exempel på Schema Markups är Yoast och All-in-one-seo
- Omdömen – Ge din kund möjligheten att ge ett omdöme företaget och använd dig av dessa. Sökmotorer älskar omdömen och det får er webbplats att ranka högre. Utöver omdömen på Google Maps som nämndes tidigare kan ni använda andra sajter. Glöm inte att svara på de recensioner ni får, både bra och dåliga. Det ger en större trovärdighet för företaget.
Vill du lära dig mer om SEO? Läs våra andra artiklar här.
Glöm inte bort lokal SEO
Att jobba med lokal SEO vinner du på. Det finns massvis av olika sätt att göra det på. Nu har ni fått bra information för att komma en bit på vägen.
Med lokal SEO når ni ut bättre till kunden samtidigt som ni samlar på er ett bra rykte med omdömen. Koncentrera er på att synas med rätt information och på de platser som krävs istället för överallt, det kommer inte gynna er i längden, bara kosta onödig tid.