Varför en ny tillgänglighetslag?
Den nya lagen bygger på ett EU-direktiv och syftar till att skapa ett mer inkluderande samhälle. I takt med att allt fler tjänster blir digitala är det viktigt att ingen lämnas utanför. Företag och organisationer behöver därför se till att deras webbplatser, produkter och digitala tjänster är tillgängliga och användbara för alla – oavsett funktionsförmåga. Det handlar både om att följa lagen och att möta kunders förväntningar på en rättvis och tillgänglig upplevelse.
De tjänster och produkter som omfattas av lagen är bland annat elektronisk kommunikation, e-handelstjänster, e-böcker, banktjänster, betalningsterminaler, datormaskinvarusystem, med flera. Det är många företag som berörs och därför är det bra att du hänger med och vet vad förändringen innebär för dig.
Vad innebär lagen i praktiken?
Den nya tillgänglighetslagen kräver i praktiken att företag utformar digitala tjänster och produkter så att de fungerar för så många som möjligt. Även personer med exempelvis nedsatt syn, hörsel, motorik eller kognitiv förmåga.
För företag och organisationer kan det innebära att du behöver:
- Säkerställa att din webbplats är navigerbar med tangentbord och skärmläsare.
- Använda tydliga kontraster och tydligt läsbar text.
- Erbjuda alternativ till ljud och video, som undertexter eller textbeskrivningar.
- Göra e-handelstjänster möjliga att använda utan hinder.
- Se till att automater och teknisk utrustning är begripliga och fysiskt tillgängliga.
Tillgänglighet handlar om teknik, design och innehåll – och det krävs att du gör medvetna val genom hela anpassningsprocessen.
Gäller den nya lagen dig? Du kan läsa mer på Riksdagens hemsida.

Därför är det bra att ha tillgängliga tjänster och produkter
Gör dina tjänster och produkter tillgängliga – det är inte bara ett lagkrav, utan också en smart investering, även när lagen inte kräver det. Genom att följa tillgänglighetsprinciper, som att göra gränssnitt navigerbara, öppnar du upp dina tjänster för fler människor – oavsett funktionsförmåga. Det stärker användarupplevelsen för alla, inte bara för de med funktionsvariationer.
Tillgänglighet innebär att kunder enkelt kan ta till sig information, till exempel genom uppläst text, vilket i sin tur minskar frustration och behovet av support.
Dessutom visar du att ditt företag tar ansvar, är inkluderande och framtidssäkrat. En tillgänglig produkt är ofta också en bättre produkt, både tekniskt och funktionellt. Tillgänglighet gynnar alltså både användaren och verksamheten i både det långa och korta loppet.