Det är viktigt att ha koll på vilka regler och lagar som gäller när under en tävling i sociala medier. Vill ni läsa om vad ni bör förhålla er till? Läs vår artikel om just det här.
Fem olika typer av tävlingar i sociala medier
Det finns hur många olika tävlingar som helst, både de som kräver lite och de som kräver mycket tid av den som vill delta. Nedan har vi listat fem olika typer av tävlingar, så att ni kan få inspiration för er nästa tävling i sociala medier.
Bäst bild-beskrivning vinner
Här får den som deltar en riktigt klurig och rolig uppgift. Be följaren att dela en av sina favoritbilder.
Nu till självaste tävlingsmomentet, bäst text vinner. Här är det fantasin som tar stopp. Läs sedan igenom alla bidrag och välj ut den bästa och mest kreativa texten.
När ni valt ut bäst text är det alltid uppskattat för de som deltar att se vilken text som vann. Publicera ett nytt inlägg där texten presenteras, eller lägg under inlägget där tävlingen startade.
Skriv ett rim till en ny produkt
Det här är ett roligt sätt att engagera följare på. Presentera företagets nya produkt med bild och en kort beskrivning. Låt sedan de som vill delta att skriva ett rim till produkten. Ni kommer få massvis roliga rim att läsa samtidigt som deltaren engagerar sig i företaget.
Publicera en egen bild
Starta en trend och be följare att dela sina egna bilder. Driver ni en resebyrå? Perfekt, be de som vill delta att lägga upp en egen bild från den senaste resan. Bäst bild vinner!
Här kan ni också skapa en egen hashtag som deltagaren ska publicera sin bild under. Har ni tur, kan fler hoppa på tävlingen och det blir till slut en trend som fortsätter även när tävlingen är över.
Gilla, kommentera eller följ
En lätt, men väldigt effektiv motprestation under tävlingar i sociala medier. Ni ber inte om mycket men en gilla-markering eller kommentar ger en stor push framåt i algoritmerna. Märker algoritmerna att inlägget uppskattas, ja då visas det för fler.
Däremot ska du inte be dina följare att dela tävlingsinlägget i sina sociala medier. Anledningen är att tävlingar inte får bedrivas på personliga tidslinjer enligt Facebooks eget regelverk. Det är många som struntar i detta men vi rekommenderar att inte bryta regler – det kan leda till att Facebook stänger ner ett konto.
Quiz
Ställ en fråga i inlägget, det kan vara om företaget eller ett ämne som är aktuellt just nu. Vill du underlätta för deltagaren? Låt hen välja mellan tre alternativ.
Här är det viktigt att du tydligt förklarar att ni slumpmässigt kommer välja ut en vinnare med rätt svar. Om ni väljer ut den första med rätt svar kommer tidsperioden för tävlingen kortas ner och ingen deltar om de ser att någon annan svarat rätt.
Nu har ni förhoppningsvis koll på vilken tävling ni vill köra i sociala medier. Anpassa budskapet för er målgrupp och se sen hur engagemanget ökar.