Social Selling – Varför då?

Social Selling är idag ett vanligt förekommande begrepp inom försäljning och marknadsföring. Idag arbetar fler företag än någonsin med just Social Selling och det har visat sig vara med stor fördel. Därför bör ni väldig snart sätta en strategi för hur även ni ska jobba med det.

Vad är Social Selling?

Social selling betyder helt enkelt att vara social, nätverka och interagera på sociala plattformar med potentiella eller befintliga kunder! Många av era kunder finns på de sociala plattformar där ni håller till så det är helt enkelt upp till er att visa vad ni kan och ta kontakt. Hur gör ni det? Skapa och dela innehåll som är intressant för kunden – startar en dialog kring det. På så vis stärker ni det personliga varumärke samt synliggör företagets kompetens bland potentiella och existerande kunder.

Tänk på att bakom varje produkt och tjänst står en person.

Hur många använder sociala medier?

Väldigt många människor befinner sig ute på sociala medier. Varför inte möta era potentiella kunder där de faktiskt finns? Det faktum att 9 av 10 högt uppsatta beslutsfattare inte svarar på kalla kontakter längre gör beslutet att börja med Social Selling ännu lättare.

56% av alla internetanvändare använder dagligen någon social plattform.

74% av alla internetanvändare använder Facebook.

53% av alla internetanvändare använder Instagram.

30% av alla internetanvändare använder LinkedIn.

5 tips för hur ni lyckas:

  1. Lär känna kunden! Vilka behov och problem har de?
  2. Visa vad ni kan göra för kunden! Skapa innehåll som attrahera och löser kundens problem.
  3. Var kontinuerlig! Lägg ut inlägg samma dag och tid varje vecka.
  4. Tagga kontakter ni vill nå eller tipsa kontakter om innehåll!
  5. Ge inte upp! Det tar lite tid innan personer i ditt nätverk får upp ögonen för er.

Vill du läsa mer om strategier inom marknadsföring? Läs våra andra artiklar här.

Vill ni jobba mer effektivt med Social Selling? Kontakta oss eller fyll i formuläret så kontaktar vi er.

    Relaterade artiklar