Enkelhet
En bra logotyp är enkel och lätt att känna igen. Den ska vara lätt att avläsa och förstå, även i små storlekar eller på olika typer av media. Krångla inte till det!
Unikt ID
I den bästa av världar är ett företags logotyp 100% unik, så är dock ytterst sällan fallet. Letar du länge går det nästan alltid hitta redan befintliga logotyper som delar färg, typsnitt eller form med din egen, det är oundvikligt med tanke på mängden företag som finns i världen. Med det sagt är det självklart av vikt att din logotyp har ett eget ID och på ett eller annat sätt skiljer sig från andra, även om de kan ha liknande grafiska byggstenar.
Vill du veta mer om den visuella profilen? Läs mer om det i vår artikel.
Flexibilitet
Logotypen bör gå att anpassa till olika format, stora som små, utan att den förlorar kvalitet och igenkännlighet. Den bör även gå att använda både digitalt och i tryck samt i åtminstone två färger – en för mörka bakgrunder och en för ljusa.
Tidlöshet
Måste en logotyp vara tidlös? Egentligen inte. Idag går det att se flera exempel på företag (Pepsi exempelvis), som uppdaterar sin logotyp relativt ofta – utan att varumärket tar skada.
Det har i flera år rått en minimalistisk trend bland företag och deras logotyper. Bilbranschen är ett bra exempel, där en majoritet av märkena på senare år frångått mer maximalistiska logotyper och i stället valt att satsa på enkla och avskalade former. Men som med så mycket annat så vänder pendeln förr eller senare, vilket gör att vi inom en relativt snar framtid antagligen kommer att börja se lite mer maximalistiska logotyper igen.
Del av en helhet
En bra logotyp står inte enbart på egna ben, utan den backas upp av en kompletterande grafisk profil.
Genom att följa dessa exempel skapar du en stark visuell representation av ditt företag och bidrar till att bygga en hållbar varumärkesidentitet.