Varför ska ni jobba med SEO?
Sökmotoroptimering är en grundläggande del av den digitala marknadsföringen. På IRMA jobbar vi med SEO för vår egen del och andra företag dagligen.
Varje år görs biljoner sökningar på Google, vanligtvis i syfte att hitta information om produkter och tjänster. Sökning är ofta den primära källan till digital trafik för varumärken och kompletterar andra marknadsföringskanaler, exempelvis sociala medier. Större synlighet och högre rankning i sökresultaten än era konkurrenter kan ha en väsentlig inverkan på resultatet.
Driver ni ett lokalt företag är det onödigt att konkurrera med webbplatser i hela Sverige. Då bör ni jobba med Lokal SEO. Vi har skrivit en artikel om just Lokal SEO som ni kan läsa här.
Hur börjar ni?
Att börja med SEO kan kännas som ett stort steg. Men det är ett viktigt arbete och därför bör ni börja med det så snart som möjligt. Gärna ska det börjas med innan er webbplats lanseras. Men det är inga problem att göra det efteråt.
Fem tips
1. Kvalitet före kvantitet
Tidigare har det gått att slänga in det primära sökordet så mycket som möjligt, trots att texten kunde kännas rörig. Idag är det inte lika lätt att optimera text för att den ska ranka högt i sökmotorer. Visst, ni behöver nämna sökordet för att Google ska veta att din text är relevant. Men nu, mer än någonsin, läser Google av om texten är bra eller dålig. De texter som får bäst placering på Google har cirka 2000 ord samt är aktuella och uppdaterade. Gå därför igenom era texter lite då och då för att se till att de fortfarande är aktuella. Inkludera även bilder (glöm inte alt-texter) och annat innehåll som gör att besökaren interagerar mer med innehållet.
2. Interna länkar
Vikten av länkar går inte understryka nog. Interna länkar är en viktig faktor för att lyckas med sökmotoroptimeringen. Det innebär att ni på olika sidor länkar vidare till annat intressant innehåll på webbplatsen. Ett tips för att få interna länkar är artiklar eller blogginlägg. Skriv om det som er målgrupp är intresserade av att veta och ofta söker sig till. De interna länkarna kan ni lägga in i artiklar för att länka vidare till nästa artikel som tar besökaren vidare i ämnet.
3. Använd rätt sökord
En vanlig anledning till att potentiella kunder inte hittar till en webbplats är att ni inte använder samma sökord som kunden. För att ni ska dyka upp i andras sök måste sökorden i innehållet matcha målgruppens sökord. Annars är arbetet förgäves. Att veta vilka sökord er målgrupp söker efter kan kännas svårt. Tvärtom! Google har ett fantastiskt bra verktyg som hjälper dig en bra bit på vägen. I Google Analytics hittar du verktyget Search Console i menyn. Där finns det samlat vilka sökord era besökare har sökt efter för att hamna på just er webbplats.
Det finns andra bra verktyg i arbetet med sökmotoroptimering. Vi har listat de viktigaste i en artikel som ni hittar här.
4. Mobilen först
Sen ungefär två år tillbaka rankar Google webbplatser som är mobilanpassade högre i sökresultatet. Därför är det viktigare än någonsin att ni har en responsiv sajt. Gör det till en ny vana att alltid kolla så att en ny sida är mobilanpassad.
5. Följ upp, analysera och optimera
Boka in en tid där ni sätter er ner för att analysera hur besökare beter sig på webbplatsen. Det gör ni enkelt i Google Analytics. Genom att analysera resultaten kan ni dra lärdom och optimera webbplatsen för att få besökare att göra det ni vill.