Det kan vara lätt att tro att copywriterns jobb endast handlar om att skriva – däremot är inte det fallet. För att skapa en text som når fram, måste ni göra ett grundligt förarbete. Alltså bygger research och struktur ramverket för den text som ska tas fram, sedan ligger det stora arbetet i bearbetningen av den insamlade informationen – det är först då copywritern kan börja forma sitt hantverk.
Copy, vad är det?
Copy är ett annat ord för text, helt enkelt. Rakt översatt skulle vi kalla rollen ”textskrivare”. Copy är ett vedertaget begrepp i kommunikationsvärlden, där ordet benämner text i olika sammanhang.
En del av ett större team
Text finns överallt, och den är ofta en del av ett större sammanhang, som till exempel en webbsida, en trycksak eller digital produkt. Beroende på textens slutdestination arbetar copywritern ofta i nära samarbete med webb- och grafiska designers, kommunikatörer eller projektledare. Samarbetet är viktigt för att se till att det önskade budskapet ska bli tydligt, oavsett om målet är en e-postinkorg eller en webbsida.
De ord en copywriter skriver är noggrant utvalda och arrangerade för att uppmuntra, övertyga, inspirera och/eller utbilda läsare och lyssnare så att de är mer benägna att:
- Köpa en produkt
- Köpa en tjänst
- Vidta en åtgärd
En del av copywriterns arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna för en copywriter kan inkludera:
- Brainstorming och framtagning av koncept för annonser och marknadsföringskampanjer, ofta i samarbete med grafisk designer och projektledare.
- Framtagning och bearbetning av texter för olika format och media.
- Informationsinsamling, exempelvos konkurrentsanalyser och undersökningar av produkter, tjänster, webbsökningstrender och/eller hela branscher.
- Utveckling av varumärkens tonalitet, eller anpassning av texter efter redan etablerad tonalitet.
- Analysera kampanjresultat för att vägleda framtida copywritingstrategier.