Skillnaden mellan räckvidd och exponering

Att mäta resultat i sociala medier är ett effektivt och hållbart sätt för att se över kvaliteten i ditt innehåll. Men ibland kan vissa mätvärden blandas ihop och det är viktigt att ni vet vad siffrorna innebär. Annars kan det bli fel slutsatser och ni genomför optimeringar som annars varit onödiga om ni förstått vad mätvärdet innebär. Ett vanligt misstag är att inte veta skillnaden mellan räckvidd och exponering.

Det kan ofta hända att ni antar att det är samma sak. Men hur är det egentligen och varför har ni betydligt högre exponering än räckvidd? Det ska vi förklara för dig.

Räckvidd

Räckvidd är antalet unika konton som har sett något av era inlägg. Det visar hur långt ett inlägg når. Räckvidden är en mer övergripande mätning. För mer exakt data bör du kolla på engagemanget, alltså antalet klick, gilla-markeringar, delningar, kommentarer, omnämnanden och profilbesök ni får i samband till det enskilda inlägget.

Exponering

Exponeringar är det totala antalet visningar för dina inlägg. Om ni har fler exponeringar än räckvidd innebär det att vissa personer har sett inlägget mer än en gång. Har någon sett samma annons fyra gånger så blir det alltså ett i räckvidd och fyra i exponering.

sammanfattning

Mätvärdena kommer skilja sig väldigt mycket i de siffror ni läser av. Och nu förstår ni varför. Räckvidd är antalet unika konton och exponering är det totala antalet visningar för inlägget.

Vill du lära dig mer om marknadsföring? Läs mer i våra andra artiklar.

Vill ni ha hjälp att mäta resultatet i era sociala medier? Kontakta oss eller fyll i formuläret för att bli kontaktad.

    Relaterade artiklar