Lokal SEO

Driver ni en frisörsalong, lokal butik eller tandläkare i Göteborg? Då kan det kännas onödigt att tävla med andra frisörsalonger i Stockholm om förstaplatsen på Google. Troligtvis vill ni rikta er till kunder i närheten. Då är det bäst att jobba med lokal SEO. På så sätt når ni potentiella kunder i närheten av ett specifikt område.

Hur du börjar

  1. Registrera dig på Google My Business – genom att göra det syns ni i sökningar på Google och Google Maps tillsammans med information som kontaktuppgifter, adress, bilder och öppettider. Google My Business gör det även möjligt för kunder att lämna ett omdöme, vilket ger trovärdighet.
  2. Korrekta kontaktuppgifter överallt – att använda samma information på er hemsida och på andra platser där ert företag visas gynnar sökmotorerna och gör att ni rankas högre.
  3. Använd Schema Markup – Det är en kod du implementerar på din hemsida för att säkerställa att Google samlar in korrekt information. Exempel på Schema Markups är Yoast och All-in-one-seo
  4. Omdömen – Ge din kund möjligheten att ge ett omdöme företaget och använd dig av dessa. Sökmotorer älskar omdömen och det får er webbplats att ranka högre. Förutom omdömen på Google Maps, som nämndes tidigare, kan ni även använda andra sajter. Glöm inte att svara på de recensioner ni får, både bra och dåliga. Det ger en större trovärdighet för företaget.

Vill du lära dig mer om SEO? Du kan läsa våra andra artiklar här.

Glöm inte bort lokal SEO

Att jobba med lokal SEO vinner du på. Det finns massvis av olika sätt att göra det på. Nu har ni fått bra information för att komma en bit på vägen.

Med lokal SEO når ni ut bättre till kunden samtidigt som ni samlar på er ett bra rykte med omdömen. Koncentrera er på att synas med rätt information och på de nödvändiga platserna istället för överallt, eftersom det inte gynnar er i längden utan bara kostar onödig tid.

Vill ni veta mer om lokal SEO eller kanske ha hjälp att börja? Kontakta oss eller fyll i formuläret så kontaktar vi er.

    Relaterade artiklar