Ta hand om era leads
Egentligen spelar det inte så stor roll hur den rätta termen låter, det viktiga är att sälj- och marknadsavdelningen är överens om och har full förståelse för vad ett lead är inom företaget.
Hur vet ni det och hur gör ni? Enkelt förklarat handlar det om att den potentiella kunden lämnar ifrån sig någon form av kontaktingång (mailadress, telefonnummer etc) på exempelvis hemsidan eller i sociala medier som säljarna sedan kan arbeta vidare med.
Här kan du läsa ett tydligare exempel:
- Företag X säljer bilar och har publicerat en annons på en digital nyhetssajt. De presenterar sin nya häftiga premiummodell, som lanseras i höst och som kunden bara måste upptäcka.
- Den potentiella kunden klickar på annonsen och kommer in på företaget X hemsida.
- Kunden kommer till ett formulär på hemsidan. Där fyller de i sin mailadress om de vill veta mer om den häftiga premiumbilen som lanseras i höst.
- KLART! Företag X har fått ett lead – dvs en potentiell kund som har visat sitt intresse och som har lämnat ifrån sig en kontaktingång. Säljarna kan arbeta vidare med den potentiella kunden och det leder förhoppningsvis till affär!
Innehållet
Innehållet som leder till en lead kan ni producera i vilka medier som helst – där er målgrupp finns såklart. Ni kan välja att hänvisa till hemsidan eller om ni vill att den potentiella kunden lämnar ifrån sig sin mailadress eller sitt telefonnummer i exempelvis en konversation på LinkedIn för att få ta del av innehållet.
Vill du läsa mer om hur strategi och analys? Ta del av våra andra artiklar här.
Hur börjar ni?
- Sälj- och marknadsavdelningen sätter sig tillsammans och går igenom innehållsplanen och vad det är målgruppen/-erna faktiskt vill ta del av.
- Avdelningarna kommer överens om vad som räknas som ett lead, hur ni ska samla in leadsen och när säljarna ska ta vid.
- Marknadsavdelningen skapar leadsgenererande innehåll, producerar det i givna kanaler och leder till rätt leadsingång.
- Säljavdelningen tar vid enligt överenskommet och arbetar vidare med den potentiella kunden.
Det är viktigt att kontinuerligt göra uppföljning och att sälj- och marknadsavdelningen alltid talar samma språk.