Processen
Marknadsavdelningens uppgift är att skapa content som får potentiella och existerande kunder att inse ett behov och att sedan agera på det.
Här kan ni läsa ett tydligare exempel:
- Företag X säljer cyklar
- Marknadsavdelningen på Företag X skapar och producerar innehåll till sina målgrupper om varför de borde ha en cykel och tillbehör: ”Bli en miljöhjälte du också”, ”Stockholms bästa cykelvägar”, ”Hjälm – bäst i test” och liknande kampanjer.
- De ska producera allt innehåll med målen att:
– Generera trafik till hemsidan.
– Generera kvalitativa leads som säljarna sedan kan agera på. (Ta reda på mer om vad ett lead är här). - Därefter tar säljarna på Företag X kontakt med leadsen för att göra affär.
Viktigt är att säljarna och personalen på marknadsavdelningen talar samma språk är, har gemensamma strategimöten och uppföljningar. Säljarna ska hela tiden veta vilken och vad för kampanj som är aktuell. Därför ska marknadsavdelningen kontinuerligt stämma av med säljavdelningen för att säkerställa att ni levererar rätt leads.
Vill ni veta mer? Läs artikeln om “den nya köpprocessen” som visar hur köparna idag själva gör research innan de själva tar kontakt med, eller blir kontaktad av en säljare.
Ditt nästa steg
Boka ett möte med marknads- och säljavdelningen för att planera upp kommande kampanjer. Hur ska dialogen se ut? När ska ni göra uppföljningar och vem ansvarar för att nästa steg i flödet görs?
När ni tagit dessa beslut har ni kommit en lång bit på vägen för ett hållbart och mer vinstdrivande arbete.