Vilka delar ingår i marknadsföring?
Varumärket – Vilka är ni? Hur ser ni ut? Hur når ni ut? För att ni ska börja uppfattas på det sätt ni vill, måste ni walk the talk. Dessutom behöver ni någon som kan hjälpa er definiera varumärket och omsätta det till handling, så väl internt som externt. Därför behöver ni någon som vet hur en sådan process går till på bästa sätt.
Visuella uttrycket – Hur ser ni ut egentligen? Sänder ni de signaler ni vill att företaget ska sända, och stå för? För att säkerställa en professionell look behöver företaget därför en duktig grafisk producent som gör snyggt material.
Marknadsplanen – Vad ska ni lägga pengar på? När? Och varför? Ni behöver någon som vet hur en process för ett strategiskt marknadsarbete går till och har koll på vilka möjligheter det finns i olika kanaler.
Det konkreta genomförandet
Mässor och event – Det är dyrt att vara med på mässor. Här behövs en riktigt duktig projektledare som har gjort mässor förr och vet vad ni behöver. Ni måste sticka ut på en mässa, annars slänger ni de investerade pengarna i sjön. Därför ska ni använda en extern marknadsavdelning, som vet vad de gör.
Webben – Företagets digitala skyltfönster. Det går inte att inte vara digital om ni vill sticka ut – och din webbsida är det första intrycket du gör. Har ni koll på era besökare genom Google Analytics? Har ni optimerat för att besökaren ska utföra en handling på webbsidan? Sänder sidan de signaler ni vill? Det är mycket att tänka på när det gäller en webbsida, oavsett om du ska piffa upp en befintlig eller bygga en ny. En webbsida kräver ett helt team med olika kompetenser.
Digital marknadsföring – Det är en djungel. Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok… Mycket att hålla reda på. Så var ska ni synas och hur gör ni för att arbeta hållbart? Vore det inte skönt att ha tillgång till någon som har koll på allt det här? En extern marknadsavdelning har som expertis att veta allt som hör till digital marknadsföring.
Marknadsföring kan kännas överväldigande. En lösning är att outsourca marknadsavdelningen. Ni tar helt enkelt hjälp av en annan marknadsavdelning där ni får precis det ni behöver, när ni behöver och kompetens inom alla discipliner.
Vill du läsa mer om marknadsföring? Läs våra andra artiklar här.