Den nya köpprocessen

Köpprocessen ser annorlunda ut idag mot vad den gjorde för några år sedan. Kundernas köpresa har förändrats från att kontakta säljaren redan i uppmärksamhetsfasen, till att göra research på egen hand. Oftast pratar den potentiella kunden inte ens med någon på företaget förrän den är redo att köpa – alltså när kunden befinner sig i beslutsfasen.

köpProcessen

Vad är det första du gör när du har bestämt dig för att du behöver en cykel? Troligtvis söker du efter den på Google, precis som de flesta andra. Drygt 93% googlar efter en produkt eller tjänst innan de köper den.

När du googlar på produkten, i det här fallet cykeln, så tar du också reda på vilka egenskaper du faktiskt vill att din cykel ska ha. Krav och sök på specifika egenskaper kommer många gånger före varumärket som faktiskt kommer i andra hand idag. Genom detaljerade sökningar och val leds du vidare till din drömcykel.

Om du inte gör köpet direkt på nätet så kanske du googlar vilken butik i närheten som säljer just den cykeln. Om ingen cykelaffär i närheten säljer just den här cykeln beger du dig till en annan cykelaffär. När du väl kommer dit så vet du precis vilken cykel du vill ha och vilka egenskaper den ska ha.

Du är redo att köpa – du befinner dig i beslutsfasen av köpprocessen. För några decennier sedan såg det annorlunda ut. Då tog man sig direkt till närmsta cykelbutik och tog kontakt med en butikssäljare för att få hjälp. Kontakten med företaget togs alltså redan i uppmärksamhetsfasen.

Hur påverkas företaget av den nya köpprocessen?

Ni som företag behöver få potentiella kunder att inse att de behöver en cykel. Hur gör ni det? Ni hjälper dem att förstå vikten av att ha en cykel och guidar och hjälper dem sedan till rätt köp.

Hur får ni kunden att förstå det? Det gör ni exempelvis med blogginlägg, en video på Youtube, Instagraminlägg eller via andra digitala kanaler där er målgrupp befinner sig. Här kan ni skapa innehåll som attraherar både dina potentiella kunder men också era existerande kunder – så att ni blir företaget de återvänder till om och om igen. Ni skapar innehåll som föder ett mervärde.

Om vi fortsätter på cykel-spåret kan det exempelvis vara innehåll som pratar om hur bilar påverkar miljön, tips på Österlens bästa cykelvägar eller guider som när kunden väl har köpt sin cykel hjälper dem att ta hand om den på bästa sätt. Hela tiden leder ni era potentiella kunder in till din hemsida och hjälper dem vidare till köp.

5 tips

Så hur får ni era kunder att hitta företaget? Vi har listat 5 tips som hjälper er en lång bit på vägen.

  • Ta reda på var era potentiella kunder finns och hur de beter sig. Det gör ni genom att analysera er målgrupps internetbeteende.
  •  Syns där er målgrupp vill hitta er. Det gör ni också genom att analysera målgruppens internetbeteende. Sätt upp en strategi och sätt igång.
  • Gör det så enkelt som möjligt för kunden att köpa. Ta reda på vad målgruppen vill ha och bygg en köpstark hemsida.
  •  Presentera dina produkter eller tjänster i detalj. Igen, ni vill göra det så enkelt som möjligt för dem att köpa.
  • Ge era potentiella och existerande kunder mervärde på webbplatsen. Fyll er webbplats med innehåll som attraherar målgruppen och som ger ett mervärde.

Vill du läsa mer om olika strategier inom marknadsföring? Läs våra artiklar här.

Vill ni veta mer om den nya köpprocessen? Kontakta oss eller fyll i formuläret så kontaktar vi er.

    Relaterade artiklar