Det digitala skyltfönstret – 5 tips för webben

Att bygga en webbsida är inte svårt – den riktiga utmaningen är att optimera den och driva in rätt trafik. Tänk er att webbsidan är ett digitalt skyltfönster för ert företag. Ni kan pynta jättefint, men om det inte leder till försäljning behövs en förändring.

5 tips på hur ni optimerar webben

1. Syfte

Vilket mål och syfte har ni med er webbsida? Definiera målen genom att fråga er vad ni vill få ut från den potentiella kunden. Vill ni att de ska köpa något, kunna ta del av information eller kontakta er?

Fokusera på målet och syftet från start och låt det genomsyra varje steg för att skapa en röd tråd genom webbplatsen.

2. Målgrupp

När ni har satt upp mål för vad ni vill åstadkomma med webbsidan behöver ni definiera målgruppen. Se till att förstå hur er potentiella kund beter sig online för att driva in rätt trafik på er webbsida.

Vad kan ni göra för att motsvara kundens förväntningar och tillfredsställa deras behov?

3. Innehåll

Vårt tredje tips för webben är innehållet på webbsidan. Innehållet är A och O och ska baseras på målgruppen. Det är viktigt att ha pricksäkra rubriker och tydliga uppmaningar om hur er kund ska gå vidare för att ta del av företaget. Information, meny och navigation måste alltså vara tydlig oavsett vilken del av webbsidan de befinner sig på.

Att ha ett starkt innehåll och tydliga mål spelar dock ingen roll om ingen hittar till er sida. Ni får er målgrupp att hitta webbsidan genom ett väl genomarbetat SEO-arbete (sökmotoroptimering). Då blir den blir synlig för sökmotorerna, som till exempel Google eller Bing, och hamnar högre upp bland sökresultaten.

Vill du veta mer om SEO? Läs vår artikel som förklarar just det.

4. Design

Webbsidans design är den visuella vägledaren. Den är en avgörande faktor för kundupplevelsen och ska vara anpassad efter den identifierade målgruppen.

Färger, placering av knappar och olika storlek på text hjälper kunden att navigera på webben. Utseendet ska såklart också spegla hur ni vill att ert företag ska uppfattas.

5. Uppföljning

När målgruppen är identifierad och innehåll och design är satt kan det vara lätt att luta sig tillbaka, men det är nu den riktiga utmaningen börjar.

Att hålla trafiken vid liv och ständigt optimera sidan är inget ni borde förbise. Några sätt att generera mer trafik är till exempel genom att länka till webbsidan från andra plattformar där målgruppen är aktiv, eller att implementera en bra sökmotoroptimering.

Det som dock skapar merförsäljning är rätt konvertering, alltså att få er besökare att köpa er produkt, ta del av er information eller kontakta er genom webbsidan.

Bonustips

Ett ytterligare tips för webben är att koppla på Google Analytics redan från start för att mäta er trafik. Då har ni full koll från början om vad som fungerar bra och vart det finns förbättringsmöjligheter.

Vill ni ha hjälp att förbättra er webbplats? Kontakta oss eller fyll i formuläret för att bli kontaktad.

    Relaterade artiklar