Grundmaterialet och varför det är viktigt
Varumärkesplattform
Först och främst, se till att ha en uppdaterad och aktuell varumärkesplattform och involvera personalen i den. Det är upp till ledningen att dela med sig av företagets mål, vision och varumärkesstrategi samt skapa förståelse för vikten av det hos personalen – alla måste dra åt samma håll!
Företagets mål
Förklara vilka mål ni vill nå och hur ni planerar att nå dem. Förklara varför just de kärnvärdena ni har är utvalda. Låt personalen delta i diskussionen och förklara hur ni använder era kärnvärden och värderingar både internt och externt.
Ansvarsområden
Ge personalen små ansvarsområden – alla behöver få känna sig viktig och behövd. Det kan handla om vem som ansvarar för att kampanjer startas upp, att ett lead kontaktas eller när ett instagraminlägg ska publiceras.
Vill ni veta mer om vad ett Lead är? Läs vår artikel här.
Gemensam förståelse
Se till att alla avdelningar förstår varandras avdelning. Har kundsupport full insyn i marknadsavdelningens arbete och syfte? Har säljavdelningen förståelse för produktionsavdelningens tillvägagångssätt?
Kontinuerlig information
Sist men inte minst – Fortsätt att kontinuerligt informera personalen om hur företaget går – låt de få känna sig delaktiga i framgången! Avsätt fem minuter av månadsmötet för att dela med er av den senaste statistiken från marknadskommunikatören eller den nya tjänsten/produkten från inköparen.
Det lönar sig externt
Precis som ni läste innan: Strålar det internt så strålar det externt.
Det lönar sig att satsa på intern förståelse, delaktighet och engagemang, det föder ett engagemang som visar sig i resultatet. Därför är det någon ni bör satsa på.