Marknadsföringslagen
När ni börjar planera en tävling i sociala medier är det viktigt att utgå från marknadsföringslagen. Lagen ger riktlinjer för vad du ska tänka på när du arrangerar tävlingar i sociala medier.
Marknadsföringslagen innebär att:
- Ni inte får påstå något som saknar bevis.
- Ni inte får vara vilseledande
- Materialet inte får vara stötande, diskriminerande eller kränkande.
- Det innehåll som publicerat får inte uppfattas som en kopia från ett annat varumärke.
- Det material som publiceras inte ska upplevas som aggressivt.
Enligt Metas egna regler får ni inte kräva att någon ska:
- Tagga sig själv i en bild som personen inte finns med på.
När ni arrangerar en tävling på Instagram måste ni även hålla er till andra regler från Instagram:
- Det ska framgå att tävlingen inte på något sätt är administrerad, sponsrad av eller knuten till Instagram.
- Det ska framgå vem som arrangerar tävlingen.
- Information och start- och slutdatum.
- Information om användarbegräsningar (exempelvis ålder och stad).
- Ange hur och när ni kommer att presentera vinnaren.
- Information om det tillkommer skatt på vinsten.
- Information om mottagaren ansvarar för leverans och fraktkostnad.
- Information om att varje deltagare måste ha en fullständig version av Instagram och följa de officiella reglerna.
Reglerna för tävlingar på Facebook är till stor del lika Instagrams regler. Inte så konstigt eftersom de har samma ägare. Däremot är det vissa delar som skiljer sig.
Enligt Facebooks egna regler får ni inte kräva att någon ska :
- Dela inlägget på sin tidslinje.
- Tagga en vän.
- Tagga vänner i inlägget.
- Tagga sig själv en bild som personen inte finns med på.
När ni arrangerar en tävling på Facebook måste ni även hålla er till andra regler från Facebook och Marknadsföringslagen:
- Det ska framgå att tävlingen inte på något sätt är administrerad, sponsrad av eller knuten till Facebook.
- Det ska framgå vem som arrangerar tävlingen.
- Information och start- och slutdatum.
- Information om användarbegräsningar (exempelvis ålder och stad).
- Ange hur och när ni kommer presentera vinnaren.
- Information om det tillkommer skatt på vinsten.
- Information om mottagaren ansvarar för leverans och fraktkostnad.
- Information om att varje deltagare måste ha en fullständig version av Facebook och följa de officiella reglerna.
Vill ni anordna en tävling i sociala medier men vet inte vilken typ av tävling ni ska ha? Ingen fara, vi hjälper er. Ta del av vår artikel här.
Upphovsrättslagen
När det kommer till att dela material och bilder gäller upphovsrättslagen. Upphovsrättslagen säger att ni inte får ta någon annans bild och publicera den utan tillåtelse (tillåtelse fås genom att till exempel köpa den på iStock eller liknande). Vill ni använda en bild, fråga fotografen. Och ja ni FÅR publicera bilder på andra utan deras tillåtelse, förutsatt att bilden inte är kränkande. Hur ni sedan moraliskt ställer er till det, är en annan femma.
Nu har ni mer information om vilka lagar och regler ni bör förhålla er till för att anordna en tävling i sociala medier. Och ni har massvis av olika möjligheter för vilket typ av tävling ni ska anordna.