Känn din målgrupp – och tala deras språk
Effektiv marknadskommunikation är den som når fram till den du faktiskt vill nå. Därför är steg ett att förstå vem du pratar med, och tala deras språk. Är det unga entreprenörer, eller kanske beslutsfattare? Genom att anpassa kommunikationen efter målgruppens behov börjar du sakta sticka ut från bruset.
- Analysera målgruppens beteende på sociala medier och i kundundersökningar.
- Skapa en eller fler personas som beskriver målgruppens utmaningar, intressen och kommunikationsstil.
Genom undersökningar och personas kan du börja identifiera vilken typ av tonalitet som tilltalar och når fram till din önskade mottagare. Säljer du exempelvis miljövänliga produkter? Då kanske det passar att använda en empatisk och inspirerande ton. Driver du ett SaaS-bolag? Då kan en professionell och lösningsorienterad tonalitet fungera bättre.
Anpassa tonalitet efter plattformen
Utöver att tala målgruppens språk behöver din tonalitet anpassas beroende på var ditt budskap syns. En Linkedin-annons kräver ofta en mer formell och informativ ton än ett Instagram-inlägg, som kan vara lekfullt och visuellt.
- Segmentera din målgrupp i underkategorier – vem befinner sig var?
- Skapa en tonalitetsguide för ditt varumärke som beskriver hur ni uttrycker er på olika plattformar.
- Testa dig fram och mät engagemanget för att se vad som fungerar bäst.
Autencitet är nyckeln
Dagens kunder är medvetna. Vaga löften, stora överdrifter och falska budskap ses rakt igenom. Lita på att din produkt eller tjänst är det din målgrupp behöver, och var genuin i hur du kommunicerar kring det. Det handlar inte bara om vad du säger, utan minst lika mycket om hur du säger det.
- Undvik överdrifter och vaga löften.
- Dela berättelser från ert team eller lyckade kundcase som skapar en känslomässig koppling till målgruppen.
- Utgå från kunden – vad har hen för nytta av er produkt eller tjänst?
Testa och förbättra tonaliteten
Nu är tonaliteten satt, bara att börja kommunicera, eller? Absolut, men kom ihåg att tonalitet inte är statisk. Din tonalitet utvecklas tillsammans med ditt varumärke och din målgrupp. Se därför till att kontinuerligt utvärdera ditt sätt att kommunicera. Uppnår ni det ni vill? Om inte, våga testa nya sätt och samla in feedback från era kunder.
- Använd A/B-tester för att jämföra olika tonaliteter i annonser och inlägg.
- Lyssna på feedback från kunder och integrera deras input i er kommunikation.
Sammanfattningsvis är din tonalitet hjärtat i din marknadskommunikation. Du kan säga hur många bra saker som helst, men om inte tonaliteten når din målgrupp så leder det ingenstans. Genom att förstå den du vill nå, prata deras språk, anpassa tonaliteten efter kommunikationskanaler, vara genuin och hålla dig uppdaterad har du ett recept för succé. Då bygger du en kommunikationsstil som inte bara når fram, utan också gör avtryck.
År 2025 vinner de som kommunicerar effektivt, relevant och trovärdigt. Genom att sätta rätt ton visar du att du förstår dina kunders behov och att ditt varumärke inte är brus, utan är värt att lita på.
Vill du läsa mer om hur ni lyckas med er marknadsföring och marknadskommunikation? Utforska vår artikel här.