Lagar och regler för tävlingar i  sociala medier

mobiltelefon med appar

Är ni sugna på att köra i gång en tävling i sociala medier? Det är en bra idé för att skapa engagemang och bjuda tillbaka till era följare. Men innan ni publicerar inlägget är det en del saker ni behöver ha koll på när det kommer till lagar och regler.

Det kan låta jobbigt och onödigt, men för att slippa få ditt konto avstängt eller betala böter måste ni ha koll på vad som gäller. När ni väl har koll på lagen är det lätt att göra rätt.

Lotterilagen

När ni ska arrangera en tävling behöver ni förhålla er till Lotterilagen som kort och gott innebär att all väsentlig information tydligt ska framföras.

Lotterilagen säger även att ni inte får arrangera lotterier utan tillstånd. För att en tävling ska vara en tävling, och inte ett lotteri, får inte slumpen avgöra vinnaren. Någon typ av prestation, som inte är för enkel, måste finnas närvarande. Ni får alltså inte be någon dela eller gilla något på Facebook för att sedan “dra en vinnare”. Däremot blir det en prestation om tävlingsdeltagarna till exempel ska skriva en slogan eller svara på frågor.

Instagram

Enligt Facebooks egna regler får ni inte kräva att någon ska:

  • Tagga sig själv en bild som personen inte finns med på.

När du arrangerar en tävling på Instagram måste du även hålla dig till andra regler från Instagram och Marknadsföringslagen:

  • Det ska framgå att tävlingen inte på något sätt är administrerad, sponsrad av eller knuten till Instagram.
  • Det ska framgå vem som arrangerar tävlingen.
  • Information och start- och slutdatum.
  • Information om användarbegräsningar (exempelvis ålder och stad).
  • Ange hur och när vinnaren kommer presenteras.
  • Information om det tillkommer skatt på vinsten.
  • Information om mottagaren ansvarar för leverans och fraktkostnad.
  • Information om att varje deltagare måste ha en fullständig version av Instagram och följa de officiella reglerna.

Facebook

Reglerna för tävlingar på Facebook är till stor del lika Instagrams regler. Inte så konstigt eftersom de har samma ägare. Däremot är det vissa delar som skiljer sig.

Ni får hålla en tävling på din Facebook-sida. Det vill säga att det i tävlingsmomentet ingår att ditt bidrag till tävlingen lämnas som en kommentar på sidan eller i ett inlägg, eller via ett meddelande. Kom bara ihåg att Lotterilagen inte tillåter att detta är det enda man måste göra, glöm inte prestationen med andra ord.

Enligt Facebooks egna regler får ni inte kräva att någon ska :

  • Dela på sin tidslinje
  • Tagga en vän
  • Tagga vänner i inlägget
  • Tagga sig själv en bild som personen inte finns med på

När ni arrangerar en tävling på Facebook måste ni även hålla er till andra regler från Facebook och Marknadsföringslagen:

  • Det ska framgå att tävlingen inte på något sätt är administrerad, sponsrad av eller knuten till Facebook.
  • Det ska framgå vem som arrangerar tävlingen.
  • Information och start- och slutdatum.
  • Information om användarbegräsningar (exempelvis ålder och stad).
  • Ange hur och när vinnaren kommer presenteras.
  • Information om det tillkommer skatt på vinsten.
  • Information om mottagaren ansvarar för leverans och fraktkostnad.
  • Information om att varje deltagare måste ha en fullständig version av Facebook och följa de officiella reglerna.

Vill ni anordna en tävling i sociala medier men vet inte vilken typ av tävling ni ska ha? Ingen fara, vi hjälper er. Läs mer i vår artikel här.

Upphovsrättslagen

När det kommer till att dela material och bilder gäller upphovsrättslagen. Upphovsrättslagen säger att ni inte får ta någon annans bild och publicera den utan tillåtelse (tillåtelse fås genom att till exempel köpa den på iStock eller liknande). Vill ni använda en bild, fråga fotografen. Och ja ni FÅR publicera bilder på andra utan deras tillåtelse, förutsatt att bilden inte är kränkande. Hur ni sedan moraliskt ställer dig till det, är en annan femma.

Nu har ni mer information om vilka lagar och regler ni ska förhålla er till. Och ni har massvis av olika möjligheter för vilket typ av tävling du ska anordna.

Vill ni hålla en tävling i sociala medier? Kontakta oss så hjälper vi er.

Fortsätt läsa

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.