Vad innebär den nya uppdateringen?
Det nya gränssnittet på LinkedIn kommer att likna flödet på TikTok. Det vill säga video i helskärm, i ett vertikalt format och en maxlängd på 1 minut. De videos som visas för dig anpassas efter din tidigare aktivitet och profil.
Du kommer fortfarande ha möjlighet att publicera textinlägg. Däremot kommer LinkedIns algoritm inte längre prioritera textinläggen, du behöver helt enkelt prioritera video i LinkedIns nya flöde. Du kanske redan är van vid videoinnehåll från andra plattformar som Instagram och TikTok, om inte, måste du tänka om och anpassa din strategi.
Vill du läsa mer om nyheter och andra tips i sociala medier? Här läser du våra andra artiklar om sociala medier.
Hur ska ditt företag anpassa sig?
För företag gäller det att tänka nytt och vara innovativa. Du måste fokusera på video, och tyvärr räcker inte vanliga TikTok-inlägg, LinkedIns nya flöde kräver mer professionell video. Detta ställer krav på företag att vara kreativa och strategiska. Det är avgörande att snabbt fånga uppmärksamhet, eftersom tempot i appen kommer att öka.
Det är svårt att säga hur användarna kommer att välkomna den nya uppdateringen, eftersom målgruppen på LinkedIn skiljer sig från andra sociala medieplattformar. Företag måste dessutom vara beredda att tänka om och experimentera. Det handlar om att testa olika typer av innehåll, analysera och justera din strategi efter resultaten.
Vi på IRMA följer uppdateringen med stort intresse. Vi är nyfikna på hur yrkesverksamma anpassar sig till LinkedIns nya flöde och hur företag utnyttjar möjligheterna som videoinnehåll erbjuder. Genom att hålla oss uppdaterade kan vi hjälpa våra kunder att navigera i den ständigt föränderliga världen av sociala medier.