Vad är ett lead?

Det råder lite delade meningar om vad ett lead är. Vi tycker Wikipedias förklaring stämmer in mycket bra, i alla fall hos oss på IRMA: ”Ett lead är en kontaktperson som på något vis har interagerat med ett erbjudande genom att visa intresse för en produkt, tjänst eller det sälj- eller marknadsföringsmaterial som har producerats”

Ta hand om era leads

Egentligen spelar det inte så stor roll hur den rätta termen låter, det viktiga är att sälj- och marknadsavdelningen är överens om och har full förståelse för vad ett lead är inom företaget.

Hur vet ni det och hur gör ni? Enkelt förklarat handlar det om att den potentiella kunden lämnar ifrån sig någon form av kontaktingång (mailadress, telefonnummer etc) på exempelvis hemsidan eller i sociala medier som säljarna sedan kan arbeta vidare med.

Här kan du läsa ett tydligare exempel:

  1. Företag X säljer bilar och har gjort en annons på en digital nyhetssajt om deras nya häftiga premiummodell som lanseras i höst och som kunden bara måste ta del av.
  2. Den potentiella kunden klickar på annonsen och kommer in på företaget X hemsida.
  3. På hemsidan kommer kunden till ett formulär där denne ska lämna sin mailadress om den vill veta mer om den häftiga premiumbilen som lanseras i höst.
  4. KLART! Företag X har fått ett lead – dvs en potentiell kund som har visat sitt intresse och som har lämnat ifrån sig en kontaktingång. Säljarna kan arbeta vidare med den potentiella kunden och det leder förhoppningsvis till affär!

Innehållet

Innehållet som leder till en lead kan produceras i vilka medier som helst – där er målgrupp finns såklart. Ni kan välja att hänvisa till hemsidan eller om ni vill att den potentiella kunden lämnar ifrån sig sin mailadress eller sitt telefonnummer i exempelvis en konversation på LinkedIn för att få ta del av innehållet.

Vill ni veta mer om hur företagets marknads- och säljavdelning bör samarbeta? Läs mer om det i vår artikel “Marknads- och säljavdelningens samarbete”.

Hur börjar ni?

  1. Sälj- och marknadsavdelningen sätter sig tillsammans och går igenom innehållsplanen och vad det är målgruppen/-erna faktiskt vill ta del av.
  2. Avdelningarna kommer tillsammans överens om vad som är ett lead, hur leadsen ska samlas in och när säljarna ska ta vid.
  3. Marknadsavdelningen skapar leadsgenererande innehåll, producerar det i givna kanaler och leder till rätt leadsingång.
  4. Säljavdelningen tar vid enligt överenskommet och arbetar vidare med den potentiella kunden.

Det är viktigt att kontinuerligt göra uppföljning och att sälj- och marknadsavdelningen alltid talar samma språk.

Vill ni börja samla in kvalitativa leads? Kontakta oss eller fyll i formuläret så kontaktar vi er.

    Relaterade artiklar