Lär känna er kund genom datan!

Idag pratas det dagligen om vikten av att lära känna kunden, förstå personen bakom och kunna sin målgrupp. Det har alltid varit lika viktigt – dock har det aldrig varit lika enkelt som det är idag.

Informationen är lätt att hitta

Idag har vi tillgång till oerhört mycket mer information än vi hade för några år sedan. Med hjälp av analys- och statistikverktyg samt lite tankeverksamhet kan ni på ett rätt enkelt sätt få fram hur din målgrupp tänker, tycker och känner. På så vis kan ni ta fram vilket budskap och erbjudande personen attraheras av.

Hur gör du?

Hur går ni då tillväga? Nedan är tips för en bra och enkel start:

  1. Ni vet redan mycket mer än vad ni tror! Skriv ner era befintliga kunder och börja kategorisera: Demografi, geografi osv. Vem är personen bakom titeln?
  2. Se till att Google Analytics är påkopplat på webbplatsen!
  3. Analysera aktiviteterna i era sociala kanaler! Vilka inlägg får mest interaktion? Är det någon skillnad på interaktionerna? Vilken tid är det mest aktivitet osv?
  4. Analysera trafiken! Varifrån kommer trafiken? Är det någon kanal som går bättre än någon annan? Vilket inlägg har gett mest trafik? Hur ser demografi, geografi osv ut i Analytics?

Genom att undersöka och analysera den information ni får fram har du inte bara tillgång till en stor bank av kunskap om din målgrupp. Ni underlättar också för er när ni ska skapa innehåll och kommunicera till kunderna.

Återkoppla gärna till oss om hur det går och hör av er om ni har några frågor. Det går även bra at fylla i formuläret nedan, så hör vi av oss inom kort!

Fortsätt läsa