Vad gör en copywriter?

Vad innebär egentligen copywriter? Och vad gör en copywriter om dagarna?

Många tror att det bara handlar om att skriva, men så är inte fallet. Det handlar även till stor del om att redigera, strukturera, research, förstå en målgrupp, förenkla och massvis av tänkande. En copywriter har en speciell fingertoppskänsla för att få till texter som är unika, personliga, lätta och genuina.

Vem jobbar copywritern ofta med?

I sin roll arbetar en copywriter ofta nära med webb- och grafiska designers för att se till att budskapet är tydligt, oavsett om det är i en e-postkorg eller en webbplats målsida.

Tillsammans tar de fram text som förmedlar ett budskap och leder läsaren till handling. Det är med andra ord ett viktigt och väldigt genomtänk samarbete. 

Vad innebär copy i copywriter?

Copy är texten som används för att sälja produkter inom reklam och marknadsföring och copywriters är proffsen som skapar texten.  Närhelst du passerar en skylt, tittar på en reklam, läser en tidningsannons eller scrollar förbi ett marknadsfört inlägg på sociala medier, skapade en professionell copywriter orden du ser eller hör.

De ord en copywriter skriver är noggrant utvalda och arrangerade för att uppmuntra, övertyga, inspirera och/eller utbilda läsare och lyssnare så att de är mer benägna att:

  • Köpa en produkt
  • Köpa en tjänst
  • Vidta en åtgärd

En del av copywriterns arbetsuppgifter

Dagar, veckor eller månader kan gå till att skapa text för annonser och marknadsföringskampanjer. Skrivandet är som sagt bara en del av en copywriters jobb.

Arbetsuppgifterna för en copywriter kan inkludera:

  • Brainstorming och skapande av koncept för annonser och marknadsföringskampanjer – ofta i samarbete med en grafisk designer.
  • Skriva kopia för olika format och media.
  • Pitcha en annons- och ett marknadsföringskoncept för kunder.
  • Undersökning av produkter, tjänster, kunder, webbsökningstrender, konkurrenter och hela branscher.
  • Utveckling av ett varumärkes tonalitet eller anpassa en text till en redan etablerad tonalitet.
  • Analysera kampanjresultat för att vägleda framtida copywritingstrategier.
  • Redigering och revidering – copywriters ansvarar för att ta riktning från intressenter och omarbeta texter genom flera utkast tills det är i mål.

 

Vill ni veta mer om copywriting eller kanske behöver företaget hjälp med just text som engagerar och skapar ett förtroende? Kontakta vår copywriter Ida så hjälper hon er.

Fortsätt läsa