Vad gör en copywriter?

Närhelst du passerar en skylt, tittar på reklam, läser en tidningsannons eller scrollar förbi ett marknadsfört inlägg på sociala medier finns det en copywriter bakom kulisserna. Ord är copywriterns verktyg, men att bygga smarta formuleringar är bara en del av ett större arbete. Så vad gör egentligen en copywriter?

Det kan vara lätt att tro att copywriterns jobb endast handlar om att skriva – så är inte fallet. För att skapa en text som når fram krävs ett grundligt förarbete. Research och struktur bygger ramverket för den text som ska tas fram, sedan ligger det stora arbetet i bearbetningen av den insamlade informationen – det är först då copywritern kan börja forma sitt hantverk.

Copy, vad är det?

Copy är ett annat ord för text, helt enkelt. Rakt översatt skulle rollen kunna kallas ”textskrivare”. Copy är ett vedertaget begrepp i kommunikationsvärlden, där ordet benämner text i olika sammanhang.

En del av ett större team

Text finns överallt, och den är ofta en del av ett större sammanhang, som till exempel en webbsida, en trycksak eller digital produkt. Beroende på textens slutdestination arbetar copywritern ofta i nära samarbete med webb- och grafiska designers, kommunikatörer eller projektledare. Samarbetet är viktigt för att se till att det önskade budskapet ska bli tydligt, oavsett om målet är en e-postinkorg eller en webbsida.

De ord en copywriter skriver är noggrant utvalda och arrangerade för att uppmuntra, övertyga, inspirera och/eller utbilda läsare och lyssnare så att de är mer benägna att:
  • Köpa en produkt
  • Köpa en tjänst
  • Vidta en åtgärd

En del av copywriterns arbetsuppgifter

Arbetsuppgifterna för en copywriter kan inkludera:

  • Brainstorming och framtagning av koncept för annonser och marknadsföringskampanjer, ofta i samarbete med grafisk designer och projektledare.
  • Framtagning och bearbetning av texter för olika format och media.
  • Informationainsamling, inklusive konkurrentanalyser och undersökningar av produkter, tjänster, webbsökningstrender
    eller hela branscher.
  • Utveckling av varumärkens tonalitet, eller anpassning av texter efter redan etablerad tonalitet.
  • Analysera kampanjresultat för att vägleda framtida copywritingstrategier.

Vill du veta mer om copywriting eller kanske behöver ditt företag hjälp med just text som engagerar och skapar ett förtroende? Kontakta Fredrik eller fyll i nedan formulär så kontaktar vi er.

Fortsätt läsa